loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 449 سه شنبه 25 خرداد 1395 نظرات (0)

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده به ۱۴ ایراد شورای نگهبان درباره لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: در حال رفع ایرادها هستیم و امیدواریم این لایحه به مهر امسال برسد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده امروز در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، اظهار داشت: لایحه دائمی‌شدن مدارس غیردولتی پس از تصویب مجلس برای تأیید به شورای نگهبان ارائه شد که این شورا پس از بررسی، ایرادهایی را به آن گرفته است و ما باید این ایرادها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه از 39 ماده لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی، 14 ایراد مطرح شده است، گفت: به بعضی از ماده‌ها، ایراد بزرگ و برخی ایراد‌ها ریز و جزئی است که ما در حال بررسی آنها و رفع ایرادها هستیم تا به کمیسیون تخصصی مجلس برای بررسی ارائه شود.

گُرد ادامه داد: مهم‌ترین ایراد، این است که «آیا این لایحه در تلاش برای حمایت از بخش دولتی است یا غیر دولتی؟» و مابقی ایرادها در جملات و بیانات است که روشن و شفاف نبوده است؛ به عنوان مثال در بخش شرایط مؤسسان، اشاره شده است که کلمه «ایمان» اضافه شود. 

وی افزود: چند ایراد نیز به عنوان ماده 75 اعلام شده است مبنی بر اینکه قوانین و مقرراتی که به منجر به افزایش بار مالی می‌شود باید منابع آن از سوی دولت تقبل شود که در اکثر مواد، منابع بار مالی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به ایرادی که به ماده 19 گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است «مدارس و مراکز غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیت‌های مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند»؛ در گذشته مراکز غیردولتی شامل این ماده نمی‌شد که آنها موظف بودند که علاوه بر مالیات، 5 درصد از شهریه را به آموزش و پرورش بدهند.

وی ادامه داد: در تبصره 3 ماده 20 آمده است «علاوه بر پنج درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز معادل 10 درصد از درآمد مراکز آموزشی غیردولتی پر درآمد به تشخیص شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز و به منظور کمک به توسعه آموزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه شود» که منظور مراکزی است که شرایط اقتصادی خوبی دارند و به شکل شعبه‌ای کار می‌کنند اما به این تبصره نیز ایراد وارد شده است که ما ماده 19 و تبصره 3 ماده 20 را حذف می‌کنیم.

گُرد به ایراد بزرگ که درباره هدف این لایحه است، اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت ما بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و پس از تصویب این سند، مقرر شد تمام برنامه‌های آموزش و پرورش بر این اساس باشد؛ ما نیز بر اساس اهداف سند و راهکار 9-4 که عنوان می‌شود «تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازنگری قوانین موجود» اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: ایرادهایی نیز درباره بار مالی بیمه کارکنان تمام وقت و نیمه وقت مدارس غیردولتی گرفته شده است و ما توضیح خواهیم داد که بیمه توسط مؤسس انجام می‌شود و ما به دنبال آن هستیم که ثبات شغلی در مدارس و مراکز غیردولتی ایجاد شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده تصریح کرد: متأسفانه برخوردهای ناصحیحی با لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی شده است و این رفتارها، جامعه را دچار شک و شبهه می‌کند؛ به عنوان مثال شورای نگهبان، کلیات این قانون را رد نکرده است بلکه ایرادهایی به آن داشته است که باید برطرف کنیم اما در برخی رسانه‌ها مطرح شده است که شورای نگهبان این قانون را رد کرده است.

وی افزود: مرداد امسال، وارد بیست و نهمین سال می‌شویم که مدارس غیردولتی طبق این لایحه فعالیت می‌کنند و معتقدیم دائمی شدن آن به عملکرد مدارس غیردولتی کمک بسیاری خواهد کرد و کیفیت آموزشی بهتری ارائه می‌شود؛ ولی عده‌ای تلاش می‌کنند که این لایحه را به خصوصی‌سازی ربط دهند و این در حالیست که بحث خصوصی‌سازی با مشارکت مردم متفاوت است.

گُرد ادامه داد: عده‌ای تلاش می‌کنند که بگویند آموزش و پرورش با فعالیت مدارس غیردولتی، طبقاتی شده است ولی وقتی ما بررسی کردیم، مشاهده شد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، فرزندان کارکنان دولتی هستند.

وی اضافه کرد: تعدادی از مدارس غیردولتی خدمات ویژه ارائه می‌دهند و هزینه‌های بالایی نیز دارند اما این تعداد اندک را نباید با 13 هزار مدرسه غیردولتی، یکسان مشاهده کرد و این منصفانه نیست که تمام مدارس غیردولتی با یک نگاه دیده شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص انحلال مدارس غیردولتی متخلف گفت: هیچ شورای نظارتی حق انحلال دائم مدرسه را ندارد و باید احکام آنها به شورای نظارت مرکزی برسد و بعد از ابلاغ رأی شورای نظارت نیز مؤسس حق شکایت دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 465
  • بازدید امروز : 290
  • باردید دیروز : 4,086
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 25
  • بازدید هفته : 14,795
  • بازدید ماه : 4,376
  • بازدید سال : 204,355
  • بازدید کلی : 3,483,102
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود