loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 1053 شنبه 13 آذر 1395 نظرات (1)

بارش مغزی، تکنیک مبتنی بر روش‌های مذاکره و مباحثه گروهی برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی است که در آن تمام اعضای یک گروه به طور هم‌زمان در یک جلسه، ایده‌هایی را پیرامون موضوعی خاص ارائه می‌دهند.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران؛ در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه بورس تحصیلی/grant؛ scholarship: فرصت و امکانی که از طریق مراجع ذی‌صلاح در اختیار دانشگاه یا یک سازمان آموزشی قرار می‌گیرد تا کارکنان آن با استفاده از این موقعیت بتوانند در یک یا چند دوره آموزش کوتاه مدتی که با شغل، وظایف جاری و آینده آنان ارتباط داشته باشد، پس از تأیید کمیته آموزش، شرکت کنند.

بورس آموزشی

بهره هوشی/[intelligence quotient[IQ: درجه و میزان پیشرفت هوشی فرد تا سنی که مورد آزمون قرار می‌گیرد؛ این معیار، از محاسبه خارج قسمت نمره آزمون و سن تقویمی فرد به دست می‌آید.

هوش‌بهر، آی‌کیو.

بارش مغزی/brain storming: تکنیک مبتنی بر روش‌های مذاکره و مباحثه گروهی برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی که در آن تمام اعضای یک گروه به طور همزمان در یک جلسه، ایده‌هایی را پیرامون موضوعی خاص ارائه می‌دهند.

به بیانی دیگر، بارش مغزی اقدامی است گروهی برای جست‌وجو و یافتن‌ راه‌حل‌های متعدد و ممکن و انتخاب راه‌حلی مناسب‌تر برای حل یک مشکل از طریق انباشت تمام افکار و اندیشه‌هایی که همان‌جا به وسیله اعضا ارائه می‌شود.

به این صورت که همه افراد دور هم می‌نشینند و در مورد یک موضوع، به بحث و مناظره می‌پردازند، هر یک از اعضا نظرهای خود را ارائه می‌دهند و آن را به اختصار تشریح می‌کنند و هر فرد، مورد یا راه‌حلی که به ذهنش رسید برای جمع مطرح می‌کند و معلم که نقش هدایت‌گر جمع را به عهده دارد، همه مطالب و صحبت‌ها را یادداشت می‌کند.

به این ترتیب با یک مشارکت گروهی و انباشت افکار روی هم در یک جمع می‌توان راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیدا کرد و علاوه بر آن، چون همه باید در بحث شرکت کنند، خود موجب افزایش خلاقیت می‌شود. 

در این روش به شرکت کنندگان فرصت داده می‌شود تا در جوی آرام و عاری از هر نوع تهدید و اضطراب، به طور عمیق فکر کنند و پس از در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک موضوع یا مسئله، پاسخ یا نظر خود را آزادانه و دور از هر نوع قضاوت مطرح کنند. به این ترتیب اعضای گروه ارائه پیشنهادهای عجیب و غیرمعمولی را تشویق می‌کنند.

این پیشنهادها تحلیل، ترکیب و ارزشیابی می‌شود و در نتیجه از آنچه که در ابتدا شاید بیش از یک نظر ناپخته و گنگ به نظر نمی‌رسید، راه‌حلی بی‌نظیر و عملی شکل بگیرد.

طوفان مغزی

بانک اطلاعاتی/databank: مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات و هر نوع داده‌ای، مانند لیستی از مشترکین مجله، فهرست اسامی و مشخصات صاحب‌نظران و کارشناسان، داده‌های شخصی در مورد فضانوردان شاتل فضایی، تصاویر گرافیکی، برش‌های تصویری، جداول، فرم‌ها، گزارش‌ها و پرس‌و‌جوها که توسط یک نظام مدیریت پایگاه داده‌ها(DBMS) ایجاد و سازماندهی می‌شوند.

این واژه از دانش رایانه سرچشمه می‌گیرد اما کاربرد وسیع و عمومی نیز دارد. داده‌ها در یک پایگاه اطلاعاتی به صورت پرونده‌های رایانه‌ای یا بر روی صفحه فشرده ذخیره و معمولاً به‌گونه‌ای سازماندهی می‌شوند که امکان‌ بازیابی خودکار آنها وجود داشته باشد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولاً به صورت مجموعه‌ای از اجزای داده‌ای یا رویدادها سازماندهی می‌شود.

نظامی برای نگهداری منظم و قابل دسترس به مجموعه اطلاعات، مؤسسه یا بخشی از یک مؤسسه برای گردآوری، پردازش، نگهداری و ارائه اطلاعات.

بانک سؤال/question bank: مجموعه نسبتاً وسیعی از پرسش‌ها آزمون‌های پیشرفت تحصیلی که بر اساس محتوا و ویژگی‌های روان‌سنجی مانند سطح دشواری و روایی ملاکی در طرح سؤال، طبقه‌بندی و سازماندهی شده است.

مخزن پرسش‌های گوناگون

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دانلود فیلم در تاریخ 1395/09/21 و 17:02 دقیقه ارسال شده است

عالی بود شکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 168
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 1,053
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 1,053
  • بازدید ماه : 34,250
  • بازدید سال : 180,067
  • بازدید کلی : 3,458,814
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود