loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 416 سه شنبه 03 شهریور 1394 نظرات (0)

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات مردودی ۴۷ هزار دانش آموز ابتدایی در سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که در حاشیه چهارمین جشنواره جابربن‌حیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، برگزار شد در خصوص مردود شدن 47 هزار دانش‌آموز دبستانی در سال گذشته، اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی به معنای خودبه‌خود رفتن به پایه بعدی نیست و در این ارزشیابی دانش‌آموز را از اول مهر تا پایان سال تحصیلی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: دانش‌آموزان در خرداد ماه توسط ارزشیابی معلمان، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر در نهایت نیاز به تلاش بیش‌تر داشتند، مجدداً در شهریور ماه مورد ارزیابی قرار گرفته و باید گفت که در ارزشیابی توصیفی، تکرار پایه و مردودی وجود دارد.

دیمه‌ور با بیان اینکه بیشترین تعداد دانش‌آموز که تکرار پایه را داشته‌اند در پایه اول دبستان بود، خاطرنشان کرد: علت اینکه بیشترین تعداد تکرار پایه مربوط به اول دبستان است، این است که تعدادی از دانش‌آموزان در طرح سنجش سلامت، به‌ عنوان با «نیازهای ویژه» شناسایی شدند و در سال گذشته 32 هزار دانش‌آموز در مراکز سنجش با نیاز ویژه بودند و در گستره کشور، مناطق مرزی و مناطق محروم ممکن است مراکز اختلالات یادگیری نداشته باشیم و آنها به مدارس عادی بیایند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، افزود: دانش آموزانی که در دوره ابتدایی مردود می‌شوند، مجدداً در سال آینده به طرح سنجش سلامت معرفی می‌شوند و اگر نیاز به حضور در مدارس استثنایی داشته باشند، به این مدارس معرفی و اگر چنین نیازی نداشتند به مراکز عادی وارد می‌شوند.

وی تأکید کرد: در پایه ششم دبستان و در سال گذشته فقط 0.3 درصد مردودی داشتیم که رقم پایینی است.

دیمه‌ور با اشاره به جشنواره جابربن‌حیان خاطرنشان کرد: در این جشنواره 183 دانش‌آموز به‌عنوان برگزیده گروه‌های مختلف انتخاب شدند که این موضوع مطابق با سند تحول آموزش و پرورش که تربیت دانش‌آموزان را پژوهش‌محور، فکور، کنجکاو، پرسشگر و آینده‌نگر می‌داند،‌ است.

وی افزود: در دوره ابتدایی و اول دبستان تلاش برای طراحی سؤال در طرح جابربن‌حیان است و توقع از این دانش‌آموزان فقط در خصوص جمع‌آوری اطلاعات از سوالات خواهد بود و در سال‌های بعدی پاسخ به سوالات متنوع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های آخر ابتدایی دانش‌آموزان با توجه به تجربیات سال‌های گذشته تولیداتی را خلق می‌کنند، تصریح کرد: در طول این سال‌ها تعداد زیادی از دانش‌آموزان، تولیدات خود را به مرحله ثبت اختراع رساندند و پس از آن در جشنواره‌های خوارزمی، آثار خود را ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره جابربن‌حیان نخستین جشنواره دانش‌آموزان مولف هم برگزار شد، گفت: این موضوع پاسخ به دغدغه‌های رئیس جمهور بود تا دانش‌آموزان خلاقیت‌های ذهنی، تصورات و اندیشه‌های خود را روی کاغذ بیاورند و چاپ کنند.

دیمه‌ور افزود: در نخستین جشنواره دانش‌آموزان مولف که با موضوعاتی هم‌چون شعر، داستان‌نویسی و قصه‌نویسی همراه بود، 22 اثر برتر شناسایی و تقدیر شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع حمایتی از سوی نهادهای مختلف و به‌ویژه بنیاد ملی نخبگان از طرح‌های دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: در استان‌های کشور، پارک‌های علم و فناوری وجود دارد که در برگزاری جشنواره جابربن‌حیان نیز کمک کردند؛ در حوزه بنیاد ملی نخبگان نیز تلاش‌هایی انجام شده است تا بتوانیم ورود مؤسسات علمی و پژوهشی را شاهد باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌آموزی انجام می‌شود، گفت: هدف این جشنواره تجاری‌سازی نیست و به دنبال تقویت مهارت‌های علمی دانش‌آموزان هستیم.

وی افزود: دنبال آن هستیم تا اعتماد به نفس را در دانش‌آموزان افزایش دهیم و آموزش را از حافظه‌محوری به موضوعات علمی سوق دهیم و جریان‌سازی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دوره ابتدایی خواهد بود.

دیمه‌ور با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان طرح‌های خود را به مرحله ثبت و اختراع رساندند، خاطرنشان کرد: برخی دانش‌آموزان بوده‌اند که تا 4 مورد اختراع ثبت‌شده دارند، اما باید گلایه‌ای هم از برخی مؤسسات و نهادهای پژوهشی ملی داشته باشیم که خیلی نقش پررنگی ندارند؛ زیرا امسال 2 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز درگیر پروژه‌های علمی جابربن‌حیان بودند که خیلی مهم است و باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی در پایان گفت:‌ 28 هزار مدرسه در سال گذشته، نمایشگاه مدرسه‌ای طرح جابربن‌حیان را برگزار کردند و جشنواره کنونی به‌عنوان مرحله نهایی محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 233
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 1,551
  • باردید دیروز : 1,280
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 10,679
  • بازدید ماه : 30,542
  • بازدید سال : 176,359
  • بازدید کلی : 3,455,106
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود