loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 348 سه شنبه 31 شهریور 1394 نظرات (0)

۹۶ هزار مدرسه با ۵۳۸ هزار کلاس درس از فردا چهارشنبه اول مهر آماده پذیرایی بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ میثم حاجی پور: تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان پایان یافت و مدارس آماده پذیرایی از محصلانی هستند که بیش از 3 ماه تعطیلات تابستانی را پشت سر گذاشته‌اند.

شاید شروع سال تحصیلی پس از این استراحت طولانی مدت در روزهای نخست کمی سخت و ملال‌آور برای برخی دانش‌آموزان باشد، اما هر چه باشد فصل درس و مدرسه و تحصیل با شکوه هر چه تمام‌تر آغاز می‌شود.

مدارس که در شهرها گشایش می‌یابد، حال و هوای تحصیل در شهرها ایجاد می‌شود و حضور دانش‌آموزان در کوی و برزن، جنب و جوش و شور و حالی به پا می‌کند.

اما وزارت آموزش و پرورش از مدت‌ها پیش خود را آماده بازگشایی مدارس کرده است و فضاهای آموزشی، کتب درسی، معلمان، دوره‌های آموزشی و ثبت‌نام و بسیاری موارد دیگر برای شروعی با صلابت آماده و مهیاست.

تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی 95-94/ بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس

تعداد دانش‌آموزان در هر سال تحصیلی در سال‌های اخیر به طور تقریبی یک عدد را مشخص می‌کند که البته در یکی دو سال گذشته این تعداد مقداری افزایش را نشان می‌دهد.

در چندین سال پیش تعداد کلی دانش‌آموزان نهایتاً 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز بود، اما در سال تحصیلی جدید باید منتظر حضور 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدارس کشورمان باشیم.

تعداد حدودی نوآموزان پیش دبستانی 800 هزار نفر خواهد بود و در پایه اول دبستان نیز حدود یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در مدارس حاضر خواهند شد.

هنوز آمار دقیق تمامی پایه‌های تحصیلی مشخص نیست و با توجه به اینکه امتحانات جبرانی دانش‌آموزان دبیرستانی و هنرستانی در شهریور ماه برگزار شد باید شاهد ثبت نام تعدادی دیگر هم‌زمان با شروع سال تحصیلی باشیم.

اما آنچه مسلم است، تعداد دانش‌آموزان تمامی پایه‌های تحصیلی به همراه نوآموزان و بزرگسالان بیشتر از 13 میلیون نفر خواهد بود.

کتب درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید/ بیش از 120 میلیون جلد کتاب در کیف دانش‌آموزان

کتاب درسی اصلی‌ ترین وسیله آموزشی در مدرسه است که نبود این کتاب به نوعی آموزش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، تولید کتاب‌های درسی یک سال تحصیلی بیشتر از یک سال زمان نیاز دارد زیرا تهیه و آماده‌سازی و چاپ کتاب برای بیش از 13 میلیون دانش‌آموزان حجم انبوهی از کار را طلب می‌کند.

در هر سال تحصیلی بیشتر از 120 میلیون جلد کتاب درسی چاپ و تولید می‌شود و در یک فرایند بسیار سخت و پیچیده این کتاب‌های درسی به دست هر دانش‌آموز در اقصی نقاط کشور می‌رسد.

وزارت آموزش و پرورش 2 چاپخانه بزرگ کتب درسی در تهران دارد که در پاره‌ای از موارد این چاپخانه به صورت 3 شیفت مشغول تولید کتاب‌های درسی است تا هیچ دانش‌آموزی در کشور بدون کتاب نماند.

البته در سال‌های گذشته همین توزیع کتب درسی با مشکلاتی همراه بود و در برخی نقاط، تعدادی از دانش‌آموزان مدتی از شروع سال تحصیلی را بدون کتاب درسی سپری می‌کردند که امیدواریم این اتفاق در سال جاری با جدیت و دقت بیشتری انجام شود.

در سال جاری برای نخستین باز ثبت نام برای کتب درسی دانش‌آموزان دبستانی تهران و پیش دانشگاهی تمام استان‌ها به صورت اینترنتی انجام شد که نقایصی داشت اما در سال‌های آینده به شکل بهتری دنبال خواهد شد.

توزیع کتب درسی دبستانی‌ها هم‌زمان با اول مهر ماه در مدارس انجام می‌شود و سایر دانش‌آموزان کتب مورد نیاز خود را از طریق کتاب فروشی‌ها خریداری می‌کنند.

فضاهای آموزشی و کلاس‌های درس هم‌زمان با سال تحصیلی 95-94/ 96 هزار کلاس درس آماده پذیرایی از محصلان

یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند نقش قابل توجهی در آموزش و حتی کیفیت آموزش ایفا کند، فضای آموزشی، مدرسه و یا کلاس درس است.

وضعیت کلی مدارس کشور نسبت به چندین سال پیش روند رو به رشدی را شاهد است و شرایط مدارس هر سال نسبت به گذشته بهتر می‌شود.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار فارس گفت: چندین سال گذشته تعداد مدارس نا ایمن کشور دو سوم بود اما با تلاش‌های صورت گرفته اکنون دو سوم مدارس کشور ایمن شده است و برای آن یک سوم هم برنامه‌هایی در دست اجراست.

وی افزود: ساخت مدارس جدید، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و مقاوم سازی مدارس از جمله فعالیت‌هایی است که برای بهبود شرایط فضای فیزیکی مدارس در دستور کار است.

به گزارش فارس، هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید 1300 فضای آموزشی جدید با 8 هزار کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل شده است تا تعداد زیادی از دانش‌آموزان در مدارس جدید مشغول تحصیل شوند.

در مجموع تعداد مدارس کشور 96 هزار و کلاس‌های درس به 538 هزار عدد رسیده است که بیش از 13 میلیون دانش‌آموز را در دل خود جای خواهد داد.

استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس/ خداحافظی 40 هزار کلاس درس با بخاری‌

بخاری‌های مدارس در فصل سرما و اتفاقات ناگواری که در چندین نوبت در کلاس‌های درس رخ داد، عزم آموزش و پرورش را جزم کرد تا هر چه زودتر این بخاری‌های غیر استاندارد از کلاس‌های درس کشور جمع آوری شود.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، در مجموع استانداردسازی 150 هزار سیستم‌ گرمایشی مدارس در دستور کار قرار داشت تا به پکیج، رادیاتور و یا موتورخانه  و رادیاتور تبدیل شود.

در سال گذشته در مجموع 29 هزار بخاری یا سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس استفاده شد و در سال جاری نیز تبدیل 47 هزار بخاری استاندارد در دست اجرا قرار گرفته بود.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، در مجموع سال گذشته و سال جاری حدود 76 هزار بخاری مدارس استانداردسازی می‌شود و حدود 75 هزار عدد دیگر باقی خواهد ماند که در سال آینده انجام خواهد شد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم در نشست خبری اخیر خود در خصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، گفت: در مهر ماه 94، حداقل 40 هزار کلاس درس در تمام کشور با بخاری‌ها خداحافظی می‌کنند که سیستم گرمایشی مطمئن جایگزین سیستم‌های گرمایشی نامطمئن شده است.

ساماندهی نیروی انسانی و تأمین معلمان مدارس/ ساماندهی انگیزه برخی نیروها را گرفته است

یکی دیگر از مسائل و مواردی که آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان بود و هست، ساماندهی نیروی انسانی در این دستگاه عظیم و طویل است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش 978 هزار و 287 نفر پرسنل کلی این دستگاه است که بخش عمده آن را معلمان تشکیل می‌دهند.

کمبود نیروی انسانی و عدم توازن نیرو در آموزش و پرورش همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان بوده و هم‌چنان این مشکل پابرجاست.

در آستانه سال تحصیلی و در زمانی که معلمان ساماندهی می‌شوند مشکلاتی اعم از کسر ساعات موظف، انتقال اجباری، تغییر مقطع تحصیلی و یا عدم انتقال و آماده نبودن معلم برای رفتن به کلاس درس از دیگر مواردی است که هم آموزش و پرورش و هم معلمان را تحت تأثیر قرار داده است.

جذب نیروی انسانی و برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در 27 شهریور ماه برگزار شد، حدود 5 هزار نفر را در نقاط محروم و نقاطی که به نیروی انسانی نیاز داشتند جذب خواهد کرد تا اندکی از مشکلات موجود در آینده حل و فصل شود.

اما هم‌چنان مواردی که ساماندهی نیروی انسانی وجود دارد که تمام انگیزه برخی معلمان را گرفته است، تغییر مقطع و تغییرات اجباری برای تدریس در دروس غیر مرتبط و غیر تخصصی معلمان مشکلاتی را در استان‌ها به وجود آورده است که در آینده دود این کار غیر تخصصی به چشم دانش‌آموزان خواهد رفت.

ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش هم‌چنان دارای چالش‌های فراوانی است که بسیاری از نیروهای خبره آموزشی را با برخی تنگ نظری‌ها گوشه نشین کرده است و حتی در پاره‌ای از موارد وادار به بازنشستگی پیش از موعد شده‌اند.

ضمن اینکه در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی در سال گذشته از نیروهایی استفاده شد که دوره‌های آموزشی را پشت سر نگذاشته‌اند و خیلی برای پست معلمی آماده نبودند که خود باعث افت کیفی آموزش شد.

امیدواریم وضعیت نابسامان نیروی انسانی در آموزش و پرورش هر چه سریعتر رفع و رجوع شود تا معلمان با خیال آسوده و با فراغ بال کامل در مدارس حضور داشته باشند و شاهد مشکلات ساماندهی نیروی انسانی همانند سالهای اخیر نباشیم.

سرانه مدارس و آماده‌سازی کلاس‌های درس در آستانه بازگشایی مدارس

سرانه مدارس به مبلغ یا اعتباری گفته می‌شود که از سوی دولت در اختیار مدارس قرار می‌گیرد تا برای اداره مدارس اعم از هزینه آب، برق، گاز و هزینه‌های متفرقه مانند خرید کاغذ و هزینه‌های تعمیرات و غیره از سرانه مدارس استفاده ‌شود.

در چند سال اخیر تاکنون، وضعیت پرداخت سرانه به مدارس شرایط مطلوبی را نداشته است و فریاد مدیران از کمبود یا نبود سرانه بالا رفته تا جایی که آنها را وادار کرده تا این گونه هزینه‌ها را از جیب اولیای دانش‌آموزان بپردازند.

دریافت وجه هنگام ثبت نام، هنگام دریافت کارنامه و در طول سال تحصیلی مدیران را در شرایطی قرار داده که بتوانند از این طرق مشکلات مالی مدرسه را مرتفع کنند. این کار در مدارسی که دانش‌آموزان متمول‌تر تحصیل می‌کنند برای مدیران بسیار آسان است اما دانش‌آموزانی که از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند شرایط را برای اداره مدارس توسط مدیران سخت کرده است.

هر سال هم آموزش و پرورش قول پرداخت سرانه را به مدیران مدارس می‌دهد اما سرانه‌ای که می‌باید پیش از شروع سال تحصیلی در حساب مدیران مدارس برای آماده سازی مدرسه جهت بازگشایی و پذیرایی از دانش‌آموزان باشد شرایط مطلوبی ندارد و به موقع و به اندازه کافی تخصیص نمی‌یابد.

در سال تحصیلی جدید هم قرار است حدود 200 میلیارد تومان سرانه از طریق دریافت روی گاز مصرفی مشترکان تأمین و به مدارس واریز شود که تاکنون این عدد محقق نشده و مدیران با دست خالی مدارس را آماده سال تحصیلی کرده‌اند.

به گزارش فارس، تمام مدارس کشور حتی دورترین نقاط و نقاط صفر مرزی و روستاها و شهرهای مختلف در سراسر کشور از روز اول مهر ماه آماده حضور دانش‌آموزان در مدارس هستند تا سال تحصیلی 95-94 با صلابت تمام آغاز شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 174
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 1,076
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 1,076
  • بازدید ماه : 34,273
  • بازدید سال : 180,090
  • بازدید کلی : 3,458,837
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود