loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 390 چهارشنبه 15 مهر 1394 نظرات (0)

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان گفت: در یک سال گذشته بین 3 هزار آموزگار زمین توزیع شده، اما برنامه جذب 20 هزار آموزگار دیگر اجرا نشده است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ مجیب مهرداد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان با بیان اینکه سال اول دولت «وحدت ملی»، سال پر چالشی برای آموزش و پرورش افغانستان بود، گفت: بیشتر این چالش‌ها و مشکلات از نواحی ناامنی و نبود بودجه کافی بوده است.

وی افزود: ناامنی‌ها در این سال سایه سنگینی روی آموزش و پرورش انداخته و سبب ایجاد تهدیدهایی برای آموزگاران و دانش‌آموزان شده بود و این تهدیدها با گذشت هر روز، افزایش می‌یابد.

*برنامه جذب 20 هزار آموزگار اجرا نشد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان تصریح کرد: در این سال ما نتوانستیم زمینه‌های فراگیری آموزش را گسترش دهیم، زیرا در این سال وزارت دارایی، بودجه این وزارتخانه را افزایش نداد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش همه ساله 20 هزار نیرو استخدام می‌کند، گفت: 20 هزار آموزگار حقوق و امتیازات می‌خواهند و بودجه‌ای که در سال جاری از سوی وزارت دارایی اختصاص یافته بسیار کم است و به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش، آموزگاران جدید جذب نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه همه ساله وزارت آموزش و پرورش زمینه‌های فراگیری آموزش برای کودکان، نوجوانان و جوانان را فراهم می‌کند، افزود: نتوانستیم مدارس جدید تأسیس کنیم و دلیل آن نیز ضعف ما در پرداخت حقوق است که آن را وزارت دارایی تصویب نکرده است.

*برای 100 هزار دانش‌آموز برنامه سوادآموزی داشتیم

مهرداد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال جاری وزارت آموزش و پرورش در مقابل عدم اختصاص بودجه سکوت اختیار نکرده است، گفت: در بخش فراگیری آموزش، کارهای خوبی مانند اجرای برنامه سوادآموزی را انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این سال دست‌کم 100 هزار نفر در دوره‌های آموزشی شرکت و فراغت حاصل کرده‌اند و این آمار واقعاً دریچه خوشبینی به توانایی وزارت آموزش و پرورش و همچنین علاقه‌مندی مردم به فراگیری آموزش را می‌گشاید.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان با تأکید بر اینکه این افراد با بودجه دولت آموزش ندیده‌اند، گفت: حامیان مالی در این بخش کشورهای دوست و همکاران دائمی ما بودند.

*400تا 500 مدرسه تعطیل شدند

وی با بیان اینکه در یک سال زمامداری دولت وحدت ملی مشکلات دیگری هم داشتیم، گفت: در این سال 400 تا 500 مدرسه در تمام افغانستان به دلیل ناامنی‌ها تعطیل شدند.

مهرداد تأکید کرد: دلیل نبود آمار دقیق مدارس که در یک سال گذشته تعطیل شدند، نوسان آن است به طوری که چند مدرسه در محدوده زمانی مشخص در یک منطقه تعطیل شده، اما با رفع ناامنی‌ها در آن منطقه این مدارس دوباره گشوده شده و منطقه‌ دیگری شاهد چنین رویدادهایی بوده است.

*مسمومیت‌ها قربانی نگرفت

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افغانستان با اشاره به دانش‌آموزانی که در یک سال گذشته در مدارس مسموم شده‌اند، گفت: آنها به بیمارستان‌ها انتقال داده شده و خوشبخانه هیچ دانش‌آموزی به دلیل مسمومیت جان نباخته است.

وی تصریح کرد: مسموم شدن دانش‌آموزان دلایل مختلفی داشت و بیشتر در ولایت‌های غربی رخ داد و آخرین بار نیز چند روز پیش در هرات اتفاق افتاد.

مهرداد تصریح کرد: آمار دقیقی از دانش‌آموزان مسموم شده در دست نداریم، اما ولایت هرات با بالاترین آمار رکورد دار مسمومیت دانش‌آموزان است.

* 3 هزار آموزگار خانه‌دار شدند

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در ادامه سخنان خود گفت: در یک سال زمامداری دولت وحدت ملی ما توانستیم در بین 3 هزار آموزگار افغانستانی زمین‌ توزیع کنیم.

مهرداد افزود: حدود 3 هزار قطعه زمین دیگر نیز آماده توزیع است که به زودی و به ترتیب در بین آموزگاران توزیع خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش افغانستان در تلاش برای گسترش هماهنگی‌ها و همکاری‌ها با وزارت شهرسازی هستند، گفت: قرار است از این پس زمین‌هایی که در بین آموزگاران توزیع می‌شود در قالب شهرک باشد.

*قانون «رطوب معاشات» پاسخگوی آموزگاران معترض

این در حالی است که چند ماه پیش صدها مدرسه در بیش از 18 ولایت افغانستان به دلیل اعتراض و تحصن آموزگاران آن بسته شده بود.

آموزگاران معترض خواستار افزایش حقوق، کاهش برنامه‌های درسی و توزیع زمین‌ شده و تأکید داشتند: اگر این درخواست‌های آنان برآورده نشود، به تدریس ادامه نخواهند داد.

مهرداد در این مورد گفت: پس از این اعتراضات کار روی قانون «رطوب معاشات» در وزارت دادگستری آغاز شده و به زودی پایان خواهد یافت و بر اساس این قانون به درخواست‌های تمام آموزگاران پاسخ داده خواهد شد.

*نظام آموزشی ردشدنی نیست

با افزایش ناامنی‌ها در شمال و سقوط فرمانداری‌های این ولایت به دست طالبان، گزارشاتی وجود داشت که شبه‌نظامیان نظام آموزشی خود را در مدارس تحت تسلط پیاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با رد این گزارش‌ها، گفت: نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش مشخص است و مسئولان هیچ مدرسه‌ای جواز رد آن را نیافته‌اند و از سویی دیگر در یک سال گذشته در هر مدرسه‌ای که باز بوده همین نظام آموزشی اجرا شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 230
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 1,526
  • باردید دیروز : 1,280
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 10,654
  • بازدید ماه : 30,517
  • بازدید سال : 176,334
  • بازدید کلی : 3,455,081
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود